Een succesvolle linkbuilding strategie in 6 eenvoudige stappen

Links zijn belangrijk voor SEO. En linkbuilding moet daarom zeker deel uitmaken van uw holistische SEO-strategie. Maar nog belangrijker is dat linkbuilding deel uitmaakt van je groeistrategie. Links moeten helpen om direct verkeer naar je site te genereren.

In deze post beschrijf ik zes belangrijke stappen voor een succesvolle linkbuilding strategie, op de holistische SEO manier.

Linkbuilding als onderdeel van je groeistrategie

Links zullen je pagina’s helpen om hoger te scoren in de Google-zoekresultaten. Dat is volkomen waar. Dat is echter niet het enige wat links doen.

Goede links helpen ook om meer (verwijzings)verkeer naar je site te krijgen. Bij het bepalen van je linkbuilding strategie moet je rekening houden met het feit dat links zijn uitgevonden om je naar pagina’s te sturen die je misschien ook leuk vindt. Gebruik linkbuilding als strategie voor de groei van je website publiek en plaats links op sites die daadwerkelijk verkeer naar je eigen site genereren.

Een goede link zorgt in de eerste plaats voor verkeer naar je site.

Lees ook: Hoe werkt lasersnijden en laser graveren?

De zes belangrijkste stappen van een succesvolle linkbuilding strategie:

Stap 1: Leer je publiek kennen
Als je wilt dat je publiek groeit, moet je uitzoeken hoe je je publiek kunt uitbreiden of hoe je een nieuw publiek kunt vinden. Je moet dus twee dingen weten: wie is mijn publiek op dit moment en hoe ziet mijn ideale publiek eruit. Je zou wat onderzoek moeten doen om je publiek te leren kennen.

Stap 2: Maak een lijst van websites die je gewenste publiek aanspreken
Als je een duidelijk beeld hebt van je huidige en gewenste publiek, kun je een lijst maken van websites die je mogelijk kunnen helpen bij het bereiken van je nieuwe publiek. Zoek de websites die je gewenste publiek al aanspreken. Links van deze websites kunnen je helpen om je nieuwe publiek te bereiken.

Stap 3: Schrijf geweldige inhoud
Om andere websites naar je inhoud te laten linken, moet je inhoud gewoonweg verbazingwekkend zijn. En wat nog belangrijker is, het moet het publiek aanspreken dat je wilt bereiken met je lezers of kopers. Zorg ervoor dat je stukken en artikelen goed gestructureerd en mooi geschreven zijn.

Stap 4: Matchen van inhoud met websites
Als je een geweldige blogpost hebt geschreven, moet je in de lijst duiken die je hebt gemaakt als onderdeel van je groeistrategie (stap 2). Kies uit die lijst sites die mogelijk een link naar het artikel dat je hebt geschreven. Als je een long tail keyword aanpak hebt (schrijven over kleine en niche onderwerpen) zal het aantal websites dat geschikt is om naar je blogpost te linken klein zijn.

Doe een poging om die websites te vinden die echt passen bij het specifieke onderwerp van je blog bericht of artikel. Deze websites zullen waarschijnlijk zeer bereid zijn om te linken, aangezien je blog bericht echt past bij hun inhoud. Nog belangrijker is dat bezoekers die naar je website komen na die link echt geïnteresseerd zullen zijn in het onderwerp van je artikel (waardoor de kans op conversie en terugkerende bezoeken veel groter wordt).

Stap 5: Bereik
Als je echt moeite hebt gedaan om zowel de inhoud te schrijven als websites te vinden die passen bij de inhoud van je artikel, moet je contact opnemen met de website die je naar je site wilt linken. Vertel hen over de inhoud of het product en vraag hen om erover te schrijven en er een link naar te plaatsen. De meeste mensen zullen graag over je product schrijven als dit betekent dat ze het gratis ontvangen! Je kunt gebruik maken van e-mail, maar in veel gevallen is Twitter of zelfs een telefoontje ook een goede manier om contact op te nemen. Zorg ervoor dat je op een persoonlijke manier contact opneemt, stuur nooit automatische e-mails.

Stap 6: Gebruik social media!
Als je content origineel en goed gestructureerd is, kun je je nieuwe doelgroepen bereiken (en links krijgen) door ook gebruik te maken van social media. Zorg ervoor dat je over je blog tweet, stuur misschien wat tweets naar specifieke personen waarvan je denkt dat ze je artikel misschien leuk vinden. Facebook is ook een geweldige manier om je artikelen onder de aandacht te brengen (misschien… zelfs een beetje promoten?). En aangezien veel mensen je artikelen leuk vinden, tweeten en delen, zul je zeker nog wat meer links ontvangen.

Conclusie: linkbuilding is een groeistrategie
Een succesvolle linkbuilding strategie moet altijd gericht zijn op het brengen van een nieuw, geambieerd publiek naar je website. Een (welkom) neveneffect is dan een hogere ranking in Google. Je geld en tijd aan linkbuilding uitbesteden is een goede manier om je site te helpen groeien. Zolang je linkbuilding beschouwt als een manier om andere sites te bereiken om meer bezoekers van die site te krijgen, doe je het op de ‘juiste’ manier.

Scroll to top