3 gouden regels om te onthouden tijdens het zakelijk bellen

Bijna geen enkele andere vorm van zakelijke communicatie is zo effectief als een telefoontje – het is direct, persoonlijk en onmiddellijk. Toch weten velen van ons nog steeds niet hoe we onze zakelijke gesprekken kunnen maximaliseren. Volgens een uitgebreide studie wordt slechts 21 procent van de zakelijke communicatie eenvoudig en vrij van jargon gehouden.

Wij geloven dat de sleutel tot een goed zakelijk gesprek is om voorbereid, doelgericht en beleefd te zijn. Deze 3 gouden regels zullen je laten zien hoe je dat kunt doen en met vertrouwen zakelijke gesprekken kunt voeren.

P.S. Wil je de Belastingdienst bellen over zakelijke zaken? Klik dan hier > Belastingtelefoon Zakelijk

Identificeer het doel van het gesprek

Dit lijkt misschien banaal, maar we zijn allemaal aan de ontvangende kant van iemand geweest die deze stap niet heeft gevolgd. Is het een verkoopgesprek, een briefing of een vervolg op een vergadering? We weten altijd wat het doel is van elk gesprek en plannen het daarop af. Als je een face-to-face team briefing opvolgt, zorg er dan voor dat dit het doel van het gesprek blijft. Begin niet plotseling over een niet-gerelateerd onderwerp. Als je iets anders moet bespreken, plan dan een ander gesprek en stuur van tevoren een bericht over waar u over wilt praten.

Maak een stappenplan

Neem een paar minuten de tijd om kogelpunten te noteren. Deze moeten de ruggengraat van het gesprek zijn en kunnen bevatten:

  • Belangrijke vragen die je wilt stellen
  • Belangrijke data bij het regelen van follow-ups of evenementen
  • Dingen die u wilt ophelderen uit een eerdere oproep

Een stappenplan neemt het gevaar weg dat u cruciale punten vergeet en bespaar je de schaamte om terug te moeten bellen.

Doe het onderzoek

Onderzoek de persoon en/of het bedrijf die je belt. Hoe vaak heb je een e-mail alleen opgevolgd voor de persoon om te zeggen “Het spijt me welk bedrijf was dat ook alweer?”. Dit komt echt onprofessioneel over. Door onderzoek te doen naar het bedrijf en de persoon die je belt – een snelle check van de bedrijfswebsite en het LinkedIn-profiel van de persoon – toont aan dat je de extra inspanning hebt geleverd. Je moet minimaal weten in welke markt een bedrijf zich bevindt en in welke functie/afdeling de persoon die je belt zich bevindt.

Maar waarom zou je niet wat verder gaan met jouw onderzoek. Als je ziet dat je hetzelfde onderwerp aan de universiteit hebt gestudeerd als jij of dat je beiden in een vergelijkbare branche hebt gewerkt, noteer het dan! Dingen gemeen hebben is een geweldige manier om een band te vormen en werkt geweldig als een opener voor de oproep.

Lees ook: 5 stappen die je moet nemen voor het geven van donaties

Scroll to top