3 Goede gezondheidsredenen om koffie te drinken

Er zijn goede redenen om koffie te drinken en er zijn een paar redenen om het niet te doen. Dit artikel is voor diegenen die op zoek zijn naar redenen om het te blijven drinken.

Tenslotte heb je misschien een cafeïne-hater in je leven. Je kent het type wel – ze vertellen je altijd wat slecht voor je gezondheid is.

Voor degene met interesse in Italiaanse espressomachine kunnen ze hier terecht!

Hier is een lijst met een aantal goede redenen om koffie te drinken. Onthoud deze lijst – dus de volgende keer dat je je favoriete koffiehater tegenkomt, kun je één van deze schatjes tevoorschijn halen.

Koffie bevordert geluk

Een onderzoek van een paar jaar geleden bevestigde wat velen van ons intuïtief geloven: koffie is gelukssap. Onderzoekers ontdekten dat koffiedrinken gekoppeld is aan positieve emoties, waaronder plezier, vriendelijkheid, genegenheid, tevredenheid, vriendschap, kalmte, en ja, geluk. De bevindingen stelden ook vast dat er geen negatieve emoties verbonden waren met koffieconsumptie.

Uit een ander onderzoek van Harvard onder meer dan 50.000 vrouwen bleek dat het risico op depressie afnam naarmate de consumptie van cafeïnehoudende koffie toenam.

Koffie bevat antioxidanten

Koffiebonen zijn eigenlijk de zaden binnenin een kleine felrode of gele vrucht. Zowel de zaden als de vrucht zijn rijk aan antioxidanten. Uit een studie bleek zelfs dat koffie de grootste bijdrage levert aan de totale inname van antioxidanten.

Dit is waarschijnlijk omdat 65% van de Amerikaanse volwassenen zegt koffie te drinken, terwijl slechts één op de tien de aanbevolen dagelijkse minimum porties van vijf stuks fruit en groenten eet. Met andere woorden, koffie wordt standaard de belangrijkste bron van antioxidanten.

Toch zijn de antioxidanten in koffie in verband gebracht met gezondheidsbescherming. Van chlorogeenzuur, een polyfenol dat overvloedig aanwezig is in koffie, is aangetoond dat het ontstekingen vermindert, en het kan een belangrijke rol spelen bij de bescherming tegen chronische ziekten, waaronder obesitas.

En voor het geval dat je je afvraagt hoe het zit met de koffievrucht: die kan worden verwerkt tot compost, of gedroogd en gebrouwen als thee. Het wordt ook gebruikt in producten zoals energiedrankjes, aangezien de vrucht ook cafeïne bevat.

Koffie kan je training een boost geven

Verschillende studies hebben aangetoond dat met mate, cafeïne de atletische prestaties verbetert. De effecten zijn onder andere een verbeterde bloedsomloop, toename van spierkracht, uithoudingsvermogen en kracht, en minder pijn. Dat kan je helpen om tijdens de training net een beetje harder te werken, wat leidt tot een betere verbetering van spierkracht en/of uithoudingsvermogen.

Een studie gepubliceerd in het Journal of Applied Physiology toonde aan dat de koolhydraatvoorraden in de spieren sneller worden aangevuld wanneer atleten zowel koolhydraten als cafeïne consumeren na een uitputtende training. Vergeleken met koolhydraten alleen, resulteerde de combinatie in een 66% toename van spierglycogeen (de opslagvorm van koolhydraten) vier uur na intensieve training. Deze toename in energiereserves verhoogt jouw vermogen om harder en/of langer te trainen de volgende keer dat je klaar bent om jouw hartslag te verhogen.

Lees ook: Het belang van goed rolstoelvervoer

Scroll to top